SALES VELOCITY POWERED BY FLORIS

WAT IS DE ZWAKSTE SCHAKEL IN SALES EN MARKETING

THEY ASK YOU ANSWER

SALE VELOCITY IS EEN BELANGRIJKE METRIC IN HET LANDSCHAP VAN SALES!

Het meet hoe snel een prospect door het verkoopproces beweegt en omzet genereert.

Wat kun je daar dan mee? Nou, bijvoorbeeld je verkoopkosten verlagen!

WAT IS SALES VELOCITY OF PIPLINE VELOCITY

Definitie van Sales Velocity:

Sales velocity is de snelheid waarmee een prospect door de verkooppijplijn beweegt en omzet genereert. Het doel is om een voorspelling te maken voor de toekomst. Het geeft dus geen marketing prestaties weer over het verleden. 

Waarom is Sales Velocity Belangrijk:

Het helpt bij sales forecasting. Wanneer je weet weet hoe vaak en hoe snel klanten aankopen doen, kan je nauwkeuriger omzet voorspellen. Dit stelt je in staat om budgetten beter af te stemmen op verwachte winsten en verliezen.

Maar er valt meer informatie te halen uit deze metric. Wat is het effect op de verkoopsnelheid als je de kwaliteit van de gekwalifiseerde leads verbeterd. Het geeft niet alleen de gezondheid en productiviteit van een verkoopteam weer, maar ook de gebieden waar het verkoopproces kan worden verbeterd. We hebben in Floris een parameter toegevoegd aan de formule!

Berekening van Sales Velocity:

SALES VELOCITY = AANTAL KANSEN * GEMIDDELDE DEALWAARDE * WINRATIO / LENGTE VAN DE VERKOOPTIJD

Wat zijn de parameters van de metric?

Aantal kansen: Dit is het aantal gekwalificeerde leads in de pijplijn.

Gemiddelde dealwaarde: De gemiddelde waarde van een succesvolle deal.

Winratio: Het percentage deals dat wordt gewonnen.

Lengte van de verkoopcyclus: De tijd die nodig is om een deal te sluiten.

Wat is het verschil met Pipeline Velocity?

Soms wordt sales velocity ook wel pipeline velocity of sales funnel velocity genoemd. Deze termen verwijzen allemaal naar hetzelfde concept: hoe snel prospects door de verkooppijplijn bewegen. 

Kortom, sales velocity helpt bedrijven om hun verkoopproces te optimaliseren en klanten sneller door de pijplijn te leiden.

We hebben in Floris een stap toegevoegd, het kwalifiseren van leads doormiddel van een methodiek.

STAP 1:

KWALIFICEER LEADS

Leads van lage kwaliteit zijn niet alleen voor verkopers een ergernis, maar ze beïnvloeden de verkoopsnelheid zeer negatief. Tijd is geld en verkopers zijn dure “jongens”. Dus kun je maar beter leads van goede kwaliteit leveren, maar hoe doe je dat?

Door leads te kwalificeren met een methodiek, scotsman! Alleen leads met een hoge score gaan door naar de volgende ronde en kenmerken zich als Sales Qualified Leads. Je wilt prospects sneller door de sales funnel laten stromen en de productiviteit van kostbare verkopers verbeteren?

Begin aan de basis en kwalificeer leads voordat ze in de sales funnel belanden.

sales velocity
SALES QUALIFIED LEAD WAARDE

Het Microsoft Power BI rapport is direct verbonden met Floris CRM waardoor real time data op elk moment beschikbaar is.

METRIC: SALES VELOCITY

WAAROM IS HET BIJHOUDEN VAN VERKOOPSNELHEID BELANGRIJK?

Een hoge verkoopsnelheid is cruciaal voor het succes van elke organisatie. Het bepaalt hoe snel je team omzet genereert en rechtstreeks van invloed is op de financiële gezondheid van het bedrijf.

Verkoop kosten drukken zwaar op marketing en sales en zullen alleen maar toenemen de komende jaren.

Deze metric gaat je helpen om zwakke punten in je marketing en sales-processen te ontdekken waardoor je verkoopkosten omlaag gaan, wie wil dat nou niet!

GEMIDDELDE SCOTSMAN…

In de metric is bijzonder interessant om te meten. Het geeft weer hoe het is gesteld met de kwaliteit van de leads, het startpunt van Sales Velocity. Het is dus een van de belangrijkste parameter in de strategie!

 

DATAWAREHOUSE

AL JE DATA OP 1 CENTRAAL PLATFORM VOOR METRICS

Metrics bouwen met data uit verschillende bronnen gaat een stuk gemakkelijker met een datawarehouse! Microsoft 365 voorziet met Dataverse en Flows over een krachtig platform voor een datawarehouse. Schaalbaar voor kleine en grote data.

Zo kun je gemakkelijk data uit meerdere bronnen samenvoegen tot 1 rapport met data uit CRM en data uit een Excel lijst of een administratie.

De metric Sales velocity geeft goed weer wat je kunt bereiken met een datawarehouse en Power BI. Dataverse is bijzonder krachtig door de flows, waardoor periodiek per uur, per dag, per week, data kan worden ververst.

sociaal intranet crm
SALES QUALIFIED LEAD WAARDE

FLORIS DIGITALE WERKPLEK CRM

ALLE METRICS PUBLICEREN WE OP HET SOCIAAL INTRANET

Alle metrics publiceren we op het Floris Sociaal Intranet. De rapporten zijn direct verbonden met de CRM database en geven dus vrijwel real-time data weer.

Je hoeft dus nooit meer data te downloaden naar Excel en ad-hoc verkoop rapporten te maken. Dat is de kracht van synergie op Microsoft 365, Floris!

Dus wil je weten hoe het staat met je Sales Velocity? Dan bezoek je de pagina Sales Velocity op het intranet, jouw digitale werkplek voor CRM.

STAP 3:

OPTIMALISATIE VAN SALES VELOCITY

  • Het verhogen van het aantal gekwalificeerde leads.
  • Het verhogen van de gemiddelde dealwaarde.
  • Het verbeteren van het winningspercentage.
  • Het verkorten van de verkoopcyclus.

Dat moet je natuurlijk niet pas gaan doen als het mis gaat, dan ben je te laat. Bovendien verspil je een heleboel verkoopkosten! Als een dergellijk platform staat kun je met regelmaat monitoren hoe de zaken ervoor staan!

 

sales velocity
sales velocity

WAT ZIJN DE BENEFITS VAN DE SALES VELOCITY METHODIEK

Sales velocity is een belangrijke metriek in verkoopland. Het meet hoe snel een prospect door het verkoopproces beweegt en omzet genereert. 

1. Verbeterde omzetgeneratie: Door de verkoopprocessen te stroomlijnen en prospects sneller door de trechter te leiden, kan de omzet aanzienlijk toenemen.

2.Efficiëntere verkoopoperaties: Sales velocity helpt bij het identificeren van knelpunten in het proces, zodat teams gericht kunnen werken aan het versnellen van de aankoopbeslissing van klanten.

3. Concurrentievoordeel: Bedrijven die hun sales velocity optimaliseren, kunnen sneller reageren op marktkansen en concurrenten voorblijven.

4. Betere verkoopprognoses: Door te begrijpen hoe vaak en hoe snel klanten aankopen doen, kunnen bedrijven nauwkeuriger toekomstige inkomsten voorspellen. Dit helpt bij het effectiever verdelen van budgetten op basis van verwachte winsten en verliezen.

5. Inzicht in effectiviteit van het verkoopproces: Sales velocity onthult waar verbeteringen nodig zijn en stelt teams in staat om datagedreven beslissingen te nemen om de verkoopgroei te versnellen.

6. Verkoopkosten verlagen: Doordat verkoopprocessen efficienter worden zullen de verkoopkosten verlagen, wie wil dat nou niet?

crm platform

365 CLOUDHOUSE

KVK: 62007955

BTW: NL001 551 225 B64

IBAN: NL60 ASNB 0782 5087 82

06 409 549 40