Doel van CRM

Klantenreis ondersteunen

customer journey

Het DNA van CRM moet zijn het ondersteunen van de klantenreis, maar dan wel anno 2024, want het koopproces van de klant is de laatste jaren volledig veranderd!

Demand generation, Thought leadership, allemaal marketing ontwikkelingen maar wel met één gemeenschappelijk doel, niet het genereren van bergen leads maar concrete opportunities! 

Het DNA van jouw CRM is het ondersteunen van de klantenreis van A-Z. In het DNA moet ook zitten het analyseren van data nu marketingkosten alleen maar stijgen! De huidige verkooprapportages kunnen op de schop!

Interne communicatie

inbound marketing

Nieuwe koers van marketing is geen SEO maar inbound marketing, een strategische aanpak om klanten aan te trekken en een sterk merk te bouwen. Daarvoor moeten verkoop en marketing goed met elkaar samenwerken.

Nieuwe missie van marketing is alle vragen die klanten hebben te kennen. Verkoop kan hierbij een belangrijke rol spelen. Zodat uiteindelijk content beter aansluit op de vragen van klanten en prospects waardoor het vertrouwen toeneemt.

Externe communicatie

Als je klanten en prospects als 1 entiteit behandeld ga je nooit verbinding maken. Denk vanuit je doelgroep en stem alle communicatie, content, daarop af. 

Klanten hebben vragen zorgen en angsten, door de juiste vragen te beantwoorden win je het vertrouwen. In de kern gaat het ook over engagement, kun je dat bereiken als je niets van je doelgroep weet?

Datagedreven werken

Datagedreven werken is werken op basis van feiten. Stel je bezoekt een prospect, maar er valt nu nog geen zaken te doen. Er lopen nog contracten en die kunnen niet altijd worden gebroken.

Is er een inventaris? Neem dan nu deze inventaris op in je CRM database met de expired datum. Verlopen de contracten? Dan sta jij “op de stoep”. Door nu data te verzamelen creëer je verkoopkansen voor de toekomst. 

CRM gaat helpen om dit structureel en consistent in de praktijk te brengen voor alle verkopers. Naast het feit dat je met data verkoop kansen gaat creëren komen er ook nieuwe data opties. Door gegevens uit de markt te verzamelen weet je ook precies welke concurrenten er actief zijn in jouw doelgroep! Daar kun je als marketeer natuurlijk wat mee.

 

Data analyseren

De potentie voor een datagedreven CRM strategie is groter dan ooit. En de CRM database bevat zoveel data! Wil je het maximum halen uit CRM? Analyseer data! Een paar voorbeelden om je te inspireren. 

In welke branche of klasse hebben we minimale omzet waar we eigenlijk wel zouden willen zijn. Of, waarom scoren onze offertes niet in een bepaalde branche? Of, waarom zijn we met product X nauwelijks vertegenwoordigt in bedrijven met meer dan 100 medewerkers?

De data voor deze rapporten kunnen allemaal met CRM worden geïnitieerd! Natuurlijk moet je er wel iets mee doen, anders is het zinloos. Het een en ander staat natuurlijk in jouw business plan!

Maar wat zijn nu je werkelijke doelen?

Het is geen sinecure een CRM strategie te ontwikkelen. CRM definities en de geformuleerde doelen gaan natuurlijk wel helpen. Je echte doelen staan in jouw CRM strategie en die moet je zelf ontwikkelen, die mogen jou niet in een keurslijf dwingen! Lees dus ook even het blogje over de CRM strategie!

crm platform

365 CLOUDHOUSE

KVK: 62007955

BTW: NL001 551 225 B64

IBAN: NL60 ASNB 0782 5087 82

06 409 549 40